4.34

Miłośnikom wszelkich kawowych słodyczy zapewne ciężko jest sobie wyobrazić naturalny smak kawy, który kojarzy się zwykle z nieprzyjemną goryczą. Jednakże słodka kawa potrafi być prawdziwą bombą kaloryczną, ponieważ jedna łyżeczka cukru stołowego zawiera ok. 20 kcal, a takich łyżeczek w ciągu dnia spożywamy co najmniej kilka. Kawa z cukrem to też zbrodnia dla wyjątkowego smaku, którego nigdy nie poznacie, jeśli będziecie ją dosładzać.

Spis treści

  1. Dlaczego słodzimy

  2. Lepiej słodzić samemu

  3. Wpływ cukru na zdrowie

  4. Jak oduczyć się słodzenia kawy

  5. Podsumowanie

1. Dlaczego słodzimy

Skąd to nasze przyzwyczajenie do picia słodkiej kawy? W czasach PRL-u do Polski sprowadzano kawę niskiej jakości, nie można było zatem mówić o jej walorach smakowych. Żeby przełknąć taką kawę, potrzebne były duże ilości cukru i mleka. Później ten napój został zastąpiony kawą rozpuszczalną, która też nie słynie z wyjątkowego aromatu. Dopiero od niedawna w Polsce pojawił się trend na picie lepszej jakościowo kawy i my również staramy się tą zdrową modę propagować! Dobra, świeżo zmielona kawa, nie potrzebuje żadnych dodatków, więc zachęcamy, żeby oduczyć się jej słodzenia!  

2. Lepiej słodzić samemu

Wraz z pojawieniem się mody na kawę, na ulicach zaczęliśmy dostrzegać coraz więcej kolorowych kawiarni. Jednak tutaj również trzeba być bardzo ostrożnym, ponieważ opublikowane niedawno wyniki badań na temat słodzenia napojów w sieciówkach typu Startbucks lub Costa Coffee są zatrważające. Kawy takie jak Carmel Latte lub Mocha mogą zawierać w sobie nawet do kilkunastu łyżek cukru! Dlatego, jeśli masz ochotę na słodką kawę, polecamy przygotować ją samemu za pomocą naturalnych składników typu cynamon lub kardamon (spróbuj np. przepisu nakawę cynamonową). Nic tak dobrze nie smakuje, jak świadomość, że pijesz smaczną, zdrową kawę!

3. Wpływ cukru na zdrowie

Wiemy, że ciężko jest się oprzeć słodzonej kawie, ale pamiętaj, że cukier jest nie tylko bardzo kaloryczny, ale również ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Prawdą jest, że cukier dodaje nam energii, ale pamiętajmy, że jest to tylko na chwilę. Wzrastający w szybkim tempie poziom glukozy powoduje uczucie senności, spadku sił czy też napady głodu. Cukier podnosi poziom insuliny, przez co hamuje uwalnianie hormonów wzrostów, co w efekcie prowadzi do obniżenia odporności organizmu. Dieta bogata w cukry potrafi także przyspieszyć starzenie się skóry. Warto zatem pamiętać, że słodka kawa powinna nam towarzyszyć raz na jakiś czas, a nie kilka razy dziennie. 

4. Jak oduczyć się słodzenia kawy 

Słodycz wynikająca z użycia cukru w kawie jest bardzo intensywna i mocno zmienia profil smakowy kawy. Pijąc słodką kawę przyzwyczajamy się do słodyczy, która rzadko występuje w naturalnych produktach. W związku z tym, wszystko co nie zawiera cukru, wydaje nam się gorzkie lub kwaśne. Jednak to tylko nasze przyzwyczajenie, które da się zmienić. Z własnego doświadczenia wiemy, że całkowite zrezygnowanie z dodawania cukru do kawy nie jest łatwe, ale jest kilka sposobów, które pozwolą się z tym uporać. Pamiętaj, kawa bez cukru jest nie tylko zdrowsza, ale też lepiej smakuje. Dla chcących oduczyć się słodzenia mamy kilka prostych rad.

  • Każdego dnia o parę ziarenek mniej. Może nie dosłownie, bo oczywiście nie zachęcamy Cię do liczenia ziarenek, ale postaraj się co tydzień minimalnie zmniejszać swoją porcję cukru na łyżeczce. Przykładowo - jeśli słodzisz dwie łyżeczki, to w przyszłym tygodniu posłodź 1 i ¾. Później 1 i 1/2 itd. Nie odczujesz dużej zmiany, a w ten sposób stopniowo będziesz ograniczać jego spożycie, aż całkowicie wyeliminujesz go ze swojej kawy!
  • Zamień cukier na miód, będzie zdrowiej. Jeśli stanowczo jesteś przeciwny rezygnowaniu z cukru, to zamień cukier na miód z pasieki. Polecamy miód spadziowy, który nie tylko dobrze komponuje się z kawą, ale też zawiera składniki lecznicze. Miód to naturalny antybiotyk. 
  • Przypraw swoją kawę. Polecamy też dodawanie do kawy przypraw – cynamon czy kardamon dodadzą pysznego, słodkawego posmaku. Innym zaskakującym sposobem może być dodanie masła do kawy. Masło sprawi, że Twoja kawa będzie wyjątkowo kremowa, będzie zawierać zdrowe tłuszcze oraz dodać Ci energii. Zobacz także artykuł o Bulletproof Coffee.
  • Zacznij kupować kawę dobrej jakości. Ostatnie rozwiązanie jest najprostszym i najbardziej efektywnym. Gwarantujemy, że jeśli kupisz dobre ziarna kawy, to od razu poczujesz różnicę w jej smaku. Po skosztowaniu takiej kawy można na zawsze zapomnieć o charakterystycznym posmaku goryczy.  

5. Podsumowanie

Słodzenie kawy jest tylko przyzwyczajeniem, bez którego można żyć. Cukier w kawie nie tylko sprawia, że spożywasz kilkadziesiąt zbędnych kalorii każdego dnia, ale również może mieć negatywne skutki dla Twojego zdrowia. Jeśli chcesz zrezygnować z cukru, ale lubisz słodki posmak kawy, to wypróbuj takie dodatki jak cynamon lub kardamon. Natomiast jeśli smak kawy jest dla Ciebie zbyt wyrazisty, dodaj do niej trochę mleka. Jednakże dobra jakościowo kawa dostarcza mnogości doznać sensorycznych, które są zbalansowane i delikatne, więc jeśli taka znajdzie się w Twojej szafce, to za zawsze pożegnasz się z cukrem. 

 sklep kawa.pl


4.34

Najpopularniejszy komentarz