4.48

Związek między estetyką i postrzeganiem wartości jest znany od dawna i został wielokrotnie przebadany przez naukowców zajmujących się sensoryką. Jednak bezpośrednie powiązanie między latte art, a tym jak kawosze oceniają wartość lub walory smakowe kawy pozostawało dotychczas w sferze domysłów i niesprawdzonych przekonań. Może się wydawać, że mleczne rysunki na kawie są jedynie ozdobą i służą raczej jako prezentacja kunsztu baristy. Jednak jak pokazują badania przeprowadzone przez zespół brytyjskich i australijskich naukowców we współpracy z brytyjskim mistrzem baristów, wykorzystanie latte art może pomóc branży kawowej lepiej zrozumieć w jaki sposób klienci oceniają ich napoje.

Spis treści:

  1. Eksperyment pierwszy: latte art a cena kawy.

  2. Eksperyment drugi: walory smakowe.

  3. Eksperyment trzeci i czwarty: kanciasty czy zaokrąglony?

  4. Podsumowanie

1.Eksperyment pierwszy: latte art a cena kawy.

Całe badanie polegało na przeprowadzeniu czterech eksperymentów. W pierwszym z nich poproszono internautów o wypełnienie ankiety online, w której zobaczyli oni dwa zdjęcia kawy, a następnie odpowiadali na pytania dotyczące spodziewanych cech prezentowanego cappuccino. Wśród pytań o smak czy jakość wykonania pojawiła się także pytanie ile mógłby kosztować każdy z prezentowanych na zdjęciu napojów.

Okazało się, że badani często wskazywali kawę na której widniały rysunki jako lepiej przyrządzoną. Określając cenę cappuccino, internauci przewidywali, że cena tego z latteart, będzie średnio o 11% wyższa od ceny drugiej kawy. We wnioskach z tego eksperymentu, autorzy jasno stwierdzili, że ludzi są skłonni zapłacić więcej za mleczną kawę z latte art niż za dokładnie ten sam napój bez tej ozdoby.

kawa z latte art i bez

2. Eksperyment drugi: walory smakowe.

Drugi eksperyment polegał na podzieleniu ochotników na dwie grupy. Jednym zaserwowano kawy z latte art na wierzchu, inni zaś otrzymali napoje bez ozdób. Następnie poproszono każdego aby ocenił intensywość, smak i zadowolenie z wypitej kawy oraz aby wycenił spożyty przed chwilą napój. Tym razem, badani, którzy mieli na swojej kawie mleczny rysunek byli skłonni zapłacić aż o 13% więcej niż pozostali.

kawa i rysunki latte art wzory

3.Eksperyment trzeci i czwarty: kanciasty czy zaokrąglony?

Tym razem wszystkim uczestnikom eksperymentu pokazano zdjęcia dwóch kaw z udekorowanych latte art. Jedna z nich ozdobiona była kanciastym wzorem, druga z kolei wzorem o zaokrąglonych krawędziach i wierzchołkach. Ponownie poproszono badanych o ocenę spodziewanej jakości oraz cech sensorycznych. Wyniki okazały się zaskakujące: choć uczestnicy sądzili, że kawa z kanciastym latte art jest będzie bardziej gorzka, uważali jednocześnie, że jest lepsza jakościowo, a także, że jej smak byłby lepszy niż smak jej konkurentki. Rezultaty zadziwiły samych autorów, którzy, przywołując wyniki poprzednich badań, wzkazują, że ludzie kojarzą kanciaste kształty z groźbą i niebezpieczeństwem.

kawa latte art

Ciąg dalszy badań przyniósł jeszcze więcej niespodzianek. W czwartym eksperymencie pod lupę ponownie wzięto kształty latte art. Jednak tym razem oceniano już nie tylko na podstawie wyglądu, ale także smaku. Ankietowanym podano napoje ozdobione na dwa sposoby podobnie jak w eksperymencie trzecim i poproszono o ich ocenę pod kątem smaku i ceny. Choć w kategoriach smaku obydwa latte art wypadły podobnie, to w kwestii ceny rezultaty okazały się zdumiewające. Okazało się bowiem, że uczestnicy wyżej oceniali kawy, na których latte art miało kształty… okrągłe!   

4. Podsumowanie

Sami autorzy w podsumowaniu swojego raportu przyznają, że wyniki nie są jedynie ciekawostką, ale mogą mieć realny wpływ na działania podejmowane przez baristów i właścicieli kawiarni. Stosowanie latte art może pomóc baristom nie tylko wyróżnić swój produkt na tle innych. Według autorów badania poprzez dodanie latte art do mlecznej kawy właściciele kawiarni mogą zwiększyć swoje przychody, gdyż klienci są skłonni płacić więcej nawet o 11% do 13%. Efekty sugerują także, że bariści wybierając odpowiedni wzór latte art mogą bezpośrednio wpływać na to jaki smak dominować będzie w odczuciu konsumentów.

sklep kawa.pl


4.48

Najpopularniejszy komentarz