4.47

Sięgając po filiżankę ulubionej kawy często zastanawiamy się nad tym, jak działa na nasz organizm i czy faktycznie wpływ kawy na zdrowie jest tak negatywny, jak się o powszechnie mówi. Czy picie kawy może wywołać bezsenność? Dzisiaj obalamy popularne mity na temat „małej czarnej” i obiecujemy, że po przeczytaniu tego artykułu już nigdy więcej nie będziesz mieć wyrzutów sumienia pijąc aromatyczne espresso czy mleczne cappuccino!

Spis treści

  1. Jak być pięknym i młodym

  2. Chwila relaksu

  3. Skuteczna broń na Alzhaimera i Parkinsona

  4. Zdrowa wątroba i nerki

  5. Kawa dla urody

  6. Podsumowanie

1. Jak być pięknym i młodym

Kawa ,z mlekiem czy bez, jest źródłem ogromnej ilości przeciwutleniaczy, czyli związków, które opóźniają procesy starzenia się organizmu i zmniejszają ryzyko zachorowań na nowotwory. I choć owoce i warzywa również zawierają ich wiele, to badania z 2005 roku ukazują, że ludzkie ciało łatwiej przyswaja te związki, które pochodzą z kawy. Przeciwutleniacze zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób. Co ciekawe, filiżanka kawy zawiera więcej antyoksydantów niż szklanka soku z grejpfrutów, borówek amerykańskich, malin czy pomarańczy! Zawarta w kawie kofeina podnosi ciśnienie krwi, przyspiesza pracę serca i poprawia krążenie krwi w mózgu. Uczeni z National Cancer Institute oraz National Institutes of Health w Maryland w USA dowiedli, że osoby regularnie pijące kawę są mniej narażone na śmierć z powodu chorób serca, cukrzycy, infekcji, czy udarów mózgu. Ponadto kawa bezkofeinowa zmniejsza aż o 30% ryzyko występowania cukrzycy typu 2. Obecnie trwają badania nad tym, czy kofeina obniża ryzyko pojawienie się objawów SM, czyli stwardnienia rozsianego.

2. Chwila relaksu

Według badanych najpiękniejszy zapach o poranku to zapach świeżo zmielonej kawy. Osoby badane wiele razy podkreślały, że kojarzy im się z chwilami relaksu i zauważalnie zmiejszał poczucie stresu i napięcia mięśni. Osoby, które piją cztery lub więcej kaw dziennie są o 10% mniej narażone na depresje. Dość szokujące zdają się być badania, w których naukowcy z Harvard School of Public Health ustalili, że picie od dwóch do czterech filiżanek kawy dziennie może zmniejszyć ryzyko samobójstwa o około 50%. Wszystko dlatego, że kawa pomaga w produkcji ważnych neuroprzekaźników, nazywanych hormonami szczęścia: dopaminy, serotoniny i noradrenaliny.

3. Skuteczna broń na Alzhaimera i Parkinsona

Magazyn Science Daily w 2012 roku opulbikował badania, które wykazały, że ludzie mający kontakt z kofeiną, są mniej narażeni na rozwój choroby Parkinsona. Badania te jednak wymagają dalszej weryfikacji i wciąż są opracowywane nowe metody sprawdzenia tej korelacji. Natomiast naukowcy z Florydy ustalili, że u ludzi po 65. roku życia, którzy pili kawę, później pojawiała się choroba Alzheimera. Te osoby zachowywały sprawność umysłową o 2-4 lata dłużej niż osoby, które nie piły kawy. Co więcej, ten magiczny napój chroni nas także przed depresją, oraz poprawia pamięć długoterminową, czego dowiódł dr Michael Yassa, neurolog z University of California w Irvine. Zdaniem dr M. Yassy potrzeba jeszcze wielu badań, aby wykazać ile filiżanek kawy dziennie przynosi korzyści, a ile może okazać się szkodliwe.

4. Ochrona przed chorobami układów krążenia i pokarmowego

Ostatnie badania, które objęły ponad pół miliona mieszkańców większości krajów Europy i USA wykazały, że kawa chroni przed chorobami układów krążenia i pokarmowego. Jaki był warunek? Badani wypijali co najmniej trzy filiżanki kawy, niezależnie od sposoby parzenia kawy czy zawartości kofeiny w niej zawartej.

W 2016 r. prof. Frank Hu z Harvard T.H. Chan School of Public Health wykazał, iż osoby, które piją od trzech do pięciu filiżanek dziennie, rzadziej zapadają na choroby sercowo-naczyniowe, zaburzenia neurologiczne, czy cukrzycę typu 2. Badania przeprowadzone były na 210 tys. osób i trwały ponad 30 lat! Co sprawia, że kawa ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie? Kawa zawiera związki, które zmniejszają oporność komórek na insulinę, a także działają przeciwzapalnie, chroniąc nas przed cukrzycą i chorobami serca.

 

5. Zdrowa wątroba i nerki

Badania, w których wzięło udział ponad 125 tysięcy osób, oraz które trwały ponad 22 lata dowiodły, że u osób pijących jedną filiżankę kawy dziennie szanse na marskość wątroby spadają aż o 20%.

Ale to nie wszystko - picie kawy zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych, ponieważ kawa działa moczopędnie i zmniejsza odkładanie się szczawianu wapnia - głównego składnika odpowiedzialnego za tworzenie się kamieni.

6. Kawa dla urody

Mamy dobre wieści dla tych, co lubią spędzać czas aktywnie i lubią intensywny wysiłek - kofeina zwiększa ilość kwasów tłuszczowych w krwiobiegu, które są paliwem dla mięśni. Kofeina podkręca metabolizm i sprawia, że energia dostarczona w pożywieniu jest spalana i zamieniana na ciepło, a nie na tkankę tłuszczową.

Kawa może się również przyczynić do tego, że włos Ci już z głowy nie spadnie! Kofeina stymuluje mieszki włosowe - u panów, których czupryna zaczyna się przerzedzać pomoże nacieranie kofeiną. Zobacz także artykuł o tym jaki wpływ ma kawa na skórę.

7. Podsumowanie

Okazuje się, że aromatyczna i pobudzająca kawa zbyt pochopnie została uznana za używkę, która jedynie szkodzi naszemu zdrowiu. Relacja kawa a zdrowie nie jest zawsze niekorzystna dla człowieka, lecz we wszystkim warto zachować umiar. Okazuje się bowiem, że picie filiżanki kawy dziennie zbawiennie wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie oraz ogólny stan organizmu.

sklep kawa.pl

 


4.47

Najpopularniejszy komentarz