4.47

Lista dobrych rzeczy, które robi dla nas kawa wydaje się nie mieć końca. Poza wpływem na np. wątrobę czy układ ciśnieniowy, magiczny napój chroni też nasze, jakże cenne, zdrowie psychiczne. Wszystko dzięki zawartej w niej kofeinie.

Spis treści:

  1. Poprawa pamięci
  2. Pomoc dla zestresowanych pań
  3. Ochrona przed samobójstwem
  4. Sposób na nocną zmianę
  5. Podsumowanie

1. Poprawa pamięci

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Irvinie pod dyrekcją neurologa Michaela Yassa dowiodły, że kawa poprawia pamięć długotrwałą. Eksperyment przeprowadzony przez naukowców polegał na tym, że grupie osób pokazano serię obrazków, a następnie podano im pigułki - część dostała tabletki zawierające 200 mg kofeiny (czyli tyle co w podwójnym espresso), a reszta otrzymała placebo. Następnego dnia tym samym osobom pokazano większą ilość obrazków i musieli oni stwierdzić czy są to obrazki widziane dnia poprzedniego, podobne, czy zupełnie nowe.

O ile rozpoznanie obrazków “starych” i “nowych” wszystkim poszło dobrze, to z identyfikacją podobnych znacznie lepiej radziły sobie osoby, które dnia poprzedniego miały podaną dawkę kofeiny. Dowiodło to, że kawa polepsza pamięć długoterminową poprzez lepszą konsolidację pamięci. Niestety podczas drugiej tury badań, w której to badanym podano kofeinę tuż przed samym testem, wyniki nie wskazywały na to, że substancja okazała się pomocna. W związku z tym, jeśli chcecie aby kawa poprawiła Waszą pamięć, pijcie ją w trakcie nauki, a nie przed samym egzaminem.

2. Pomoc dla zestresowanych pań

Kolejny eksperyment przeprowadzony tym razem przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego wykazał, że kawa może być pomocna w sytuacjach stresowych, ale tylko w przypadku kobiet! U mężczyzn wręcz przeciwnie - w nerwowych momentach upośledza działanie pamięci i spowalnia proces podejmowania decyzji. W celach eksperymentu badanych połączono w jednopłciowe pary, którym wyznaczono za zadania m. in. przeprowadzenie negocjacji, wykonanie ćwiczeń pamięciowych i ułożenie puzzli.  

Części grupy zaserwowano kawę bezkofeinową jako placebo, a reszta dostała napar z kofeiną. Oprócz tego, uczestnikom powiedziano, że będą musieli po wykonaniu zadań przedstawić publicznie ich rezultaty, co było oczywiście czynnikiem stresowym. Wyniki badania wyraźnie pokazały, że kobiety, które wypiły kawę kofeinową radziły sobie znacznie lepiej mimo presji, natomiast u mężczyzn kawa wywołała skutek dokładnie odwrotny. Badania te wydają się błahe i nieważne, jednak weźmy pod uwagę to, że większość poważnych narad i negocjacji, które odbywają się pod silną presją, jest przeprowadzana głównie przez mężczyzn, a dosyć często popijają oni wtedy kawę. Eliminacja kawy w takich sytuacjach może mieć zbawienne skutki, oczywiście tylko u panów. Przedstawicielki płci pięknej będąc w stresie moga jednak pić kawę do woli.

3. Ochrona przed samobójstwem

Spożywanie kawy obniża ryzyko samobójstwa aż o 50 procent. Do takich wniosków doszli badacze z Harvardu. Naukowcy wykonali wiele badań, po których okazało się, że w grupie najbardziej “chronionej” przed samobójstwem są osoby pijące od dwóch do czterech filiżanek kawy dziennie. Wszystko dzięki działaniu kofeiny, która działa jak łagodny środek antydepresyjny, ponieważ zwiększa produkcję niektórych neuroprzekaźników (serotoniny, dopaminy i noradrenaliny) oraz pobudza centralny układ nerwowy. Właśnie dzięki temu kofeina może zapobiec depresji, a co za tym idzie - samobójstwom.

4. Sposób na nocną zmianę

Około 15% społeczeństwa w jakiś sposób pracuje nocą lub na nocną zmianę. Taka praca zaburza zegar biologiczny i obniża sprawność. Ponadto, skraca czas snu i oczywiście powoduje ryzyko zaśnięcia podczas pracy. Właśnie dlatego przeprowadzono badania mające na celu sprawdzić wpływ kofeiny na ilość popełnianych pomyłek przez pracujących w nocą. Eksperyment przeprowadzono w warunkach symulowanych. Część badanych przyjęło napoje i pokarmy zawierające kofeinę, a reszta stosowało placebo lub drzemki.

Osobom tym wyznaczono zadania do wykonania takie jak np. jazda samochodem. Wyniki badań wyraźnie pokazały, że kofeina wpłynęła na większą skutecznosć wykonywanych zadań oraz znaczące zmniejszenie ilości błędów. Oprócz tego, badani, którzy zażyli kofeinę znacznie lepiej wypadli w testach neuropsychologicznych. W związku z tym - kawa pita w nocy podczas pracy zmniejsza ilość popełnianych błędów.

5. Podsumowanie

Jak widzimy, kawa wpływa nie tylko na nasze dobre samopoczucie poprzez swój aromatyczny zapach i wspaniały smak, ale także na nasze zdrowie psychiczne. Na dodatek, w dosyć znaczący sposób. Pamiętajmy jednak o złotej zasadzie, że ‘co za dużo, to niezdrowo’ i pijmy kawę z głową, a na pewno przyniesie to pozytywne skutki.

Źródła:

http://hub.jhu.edu/2014/01/12/caffeine-enhances-memory

http://www.bristol.ac.uk/news/2004/357.html

sklep kawa.pl

http://news.harvard.edu/gazette/story/2013/07/drinking-coffee-may-reduce-risk-of-suicide-by-50/

http://eu.wiley.com/WileyCDA/PressRelease/pressReleaseId-74738.html

4.47

Najpopularniejszy komentarz