4.42

Świat konsumuje około 2,25 miliarda filiżanek kawy każdego dnia. Wielu z nas nie wyobraża sobie dnia bez kawy, ale jaki typ kawy preferują na przykład mężczyźni, a jaki kobiety? Przed Wami najciekawsze informacje, liczby i statystyki dotyczące naszego ulubionego trunku.

Spis treści:

  1. Rys historyczny

  2. Jak wypadamy na tle innych?

  3. Preferencje kobiet i mężczyzn

  4. Apetyt rośnie w miarę… picia!

  5. Rozwój sieciówek

  6. Kawa cenna jak ropa

  7. Podsumowanie

1. Rys historyczny

Ten czarny aromatyczny napój pochodzi z Etiopii - według etiopskiej legendy, pewien pasterz zainteresował się działaniem kawy, gdy jego kozy zaczęły „tańczyć” po spożyciu ziaren kawowca! I tak to się zaczęło… Dziś miliony ludzi na ziemi nie wyobraża sobie dnia bez tego napoju. Kawa w krajach arabskich rozprzestrzeniła się w XIII wieku, w Europie pojawiła się około XVI wieku, a do Polski dotarła pod koniec XVII stulecia. Od upadku komunizmu spożycie kawy w Polsce wielokrotnie wzrosło - w latach 1998 - 2008 aż o 80%.

2. Jak wypadamy na tle innych?

W ciągu ostatnich 10 lat spożycie kawy w Polsce wzrosło o ponad 80%. Słynny statystyczny Polak wypija jej już 3 kg rocznie - uogólniając, to około 1 filiżanka dziennie. W porównaniu do mieszkańców Skandynawii (12-13 kg rocznie), wypadamy blado. Ale już dystans do Włochów (5 kg rocznie), którzy słynną z rewelacyjnej kawy, powoli odrabiamy. Największymi konsumentami kawy pozostają jednak Holandia - 2 414 filiżanek dziennie, na drugim miejscu Finlandia, gdzie pije się około 1 848 filiżanek, a na ostatnim miejscu na podium Szwecja z wynikiem 1 357 filiżanek na dzień.

3. Preferencje kobiet i mężczyzn

Ponad 80% ludzi na świecie deklaruje, że pije kawę regularnie - w tym aż 50,8% mężczyzn na świecie oraz 32,8% kobiet. Co wybieramy w kawiarniach? Od lat najczęściej wybieraną kawą jest latte. Chętnie sięgamy też po espresso – to ulubiona kawa mężczyzn. Niezmienną popularnością cieszą się cappuccino i kawy smakowe, głównie dlatego, że nie zawsze potrafimy przygotować je w domu. Kobiety lubią pić kawy mleczne, takie jak cappuccino czy latte, o delikatnym mlecznym smaku, z aromatycznymi dodatkami i likierami. Taki napój przypomina bardziej deser, którym można się delektować, niż klasyczną małą czarną. Mężczyźni wolą za to kawę o zdecydowanym, mocnym smaku, często więc ich wybór to mała czarna bez mleka i cukru.

4. Apetyt rośnie w miarę… picia!

Analizy rynku kawy sugerują także, że Polacy wybierają coraz lepsze jakościowo i droższe ziarna. Dotyczy to zarówno kaw mielonych, jak i rozpuszczalnych. Jednym z powodów jest fakt, że zarabiamy coraz więcej i stać nas na bardziej luksusowe towary. Ale wciąż nie zarabiamy tyle, żeby stać nas było na najdroższą kawę świata, którą jest Kopi Luwak. To kawa produkowana z ziaren przetrawionych przez cywety, czyli drapieżne ssaki. Dzięki temu, że ziarna Kopi Luwak przechodzą przez układ trawienny zwierzęcia tracą celulozową osłonkę i goryczkowy smak. 100 gram takiej kawy kosztuje około 300 złotych, a jej roczna produkcja waha się w granicach 300-400 kg.

5. Rozwój sieciówek

Kawa daje najlepsze efekty jeśli jest konsumowana między 9.30 a 11.30 rano i to wtedy właśnie kawiarnie serwujące doskonałej jakości kawę pękają w szwach. W 2010 r. 46% osób biorących udział w badaniu przyznało, że regularnie pija kawę w sieciowych kawiarniach, w tym roku już bliko 60%. Kawiarnie, oprócz typowych sieci takich jak Coffeeheaven czy Starbucks, rozwijają też Biedronka, Empik, Orlen, BP, Statoil czy McDonald’s.

6. Kawa cenna jak ropa

Wartościowo światowy rynek kawy jest mniejszy jedynie od rynku ropy naftowej. Jego roczne obroty w 2008r. przekroczyły 70 miliardów dolarów! Z danych Euromonitor International wynika, że rynek kawy w Polsce, w skład którego wchodzą kawy ziarniste, mielone, kapsułkowe i rozpuszczalne, wart był w 2013 roku 5,27 mld zł. Bez wątpienia rynek kawy mielonej w Polsce wciąż króluje. Niezależnie od wzrostu konsumpcji w segmencie kawy rozpuszczalnej czy ziarnistej, rynek kawy mielonej jest stabilny, o czym świadczy między innymi fakt, że największą sprzedaż kawy w Polsce w 2010r. osiągnęła kawa mielona – ponad 53%, 47% wartości sprzedaży przypadło na kawę rozpuszczalną (gdzie choćby w 1997r. było to tylko 15%).

7. Podsumowanie

Kawa, tuż po wodzie, jest najbardziej popularnym napojem na świecie, o czym świadczą statystyki. Nic dziwnego, bo nie dość, że smakuje i pobudza dzięki zawartej w niej kofeinie, to jeszcze jest niezastąpionym pretekstem do spotkań. Ciekawi jesteśmy, czy wpisujecie się w ‘statystycznego Polaka’ pod względem preferencji kawowych - dajcie znać w komentarzach! ;)

sklep kawa.pl


4.42

Najpopularniejszy komentarz