4.23

Pijąc kawę codziennie zapewne nie myślimy o tym, że może ona być tucząca. Odchudzające właściwości kawy nie są żadną tajemnicą, jednak czy kawa nadal będzie pomagała nam schudnąć, gdy urozmaicimy ją o dodatki?

Spis treści

  1. Polak idzie na kawę
  2. Kawa z mlekiem czy bez?
  3. Kawa rozpuszczalna i kalorie
  4. Sieciówkowe bomby kaloryczne
  5. Podsumowanie

1. Polak idzie na kawę

Według badań ARC Rynek dla Cafe Monitor, najwięcej, bo aż 55 % Polaków wybiera mocno mleczną kawę latte. Sporo osób (33%) jest także zwolennikami cappuccino. Podobna ilość, bo też około ⅓  Polaków pije espresso. Popularność mlecznych kaw rośnie szczególnie wśród młodych osób, a klasyczne espresso wybierane jest przez nich coraz rzadziej.

2. Kawa z mlekiem czy bez?

Pora się zastanowić ile tak napradę kalorii ma kawa. Klasyczne espresso bez dodatków to zaledwie 2 kcal w 100 g. Sytuacja się jednak zmienia kiedy do kawy dolejemy odtłuszczone mleko - wtedy w 100 g kawy mamy 12 kcal. Pamiętajmy jednak, ze im bardziej tłuste mleko, tym więcej kalorii - już dwuprocentowe mleko w kawie powoduje nam, że w 100 g mamy 21 kcal. Im bardziej mleczna i słodka kawa, tym więcej kalorii nam przybywa. Kawa latte ma około 55 kcal w 100g, latte macchiato 66 kcal w 100 g, a cappuccino to już 90 kcal na 100 g. W najgorszej sytuacji są jednak fani słodzonej kawy. Wystarczy łyżeczka cukru, aby wartość kaloryczna kawy podwoiła się! Ponadto, cukier jest bardzo niezdrowy. O tym jak wpływa cukier na nasz organizm i jak oduczyć się słodzenia kawy pisaliśmy już w tym artykule.

3. Kawa rozpuszczalna i kalorie

Żyjemy w biegu i często nie mamy czasu na przyrządzenie kawy z ekspresu lub kawiarki, w związku z tym często wybór pada na kawę rozpuszczalną. Taka kawa nie dość, że gorsza jakościowo, potrafi też mieć dużo więcej kalorii. Chcąc poprawić jej smak dodajemy cukier i mleko. Kawa rozpuszczalna z mlekiem i cukrem ma aż 113 kcal w 100 g. Najgorsze są jednak kawy rozpuszczalne typu 2 w 1. Jeśli spojrzymy na ich skład, zauważymy, że kawa jako składnik nie plasuje się na pierwszym miejscu (a jak wiadomo skład produktów pisany jest od substancji, której produkt zawiera najwięcej, do tej, której zawiera najmniej). Takie produkty zawierają zaledwie 10-20% kawy rozpuszczalnej, reszta to cukier, emulgatory i mleko w proszku. W 100 g takiej kawy jest aż 440 kcal!

KAWAKcal/100g
Espresso2
Kawa z mlekiem12
Kawa z mlekiem i łyżeczką cukru30
Kawa z mlekiem 2%21
Latte55
Latte macchiato66
Cappuccino90
Kawa rozpuszczalna typu 2 w 1444

4. Sieciówkowe bomby kaloryczne

Kawiarnie to miejsca, w których oprócz ‘zwykłej’ kawy możemy napić się czegoś bardziej urozmaiconego. Coraz większą popularnoscią w Polsce cieszą się kawiarnie sieciowe takie jak Starbucks czy Costa Coffee. Wybór klientów tych kawiarni często pada na kawy smakowe lub desery kawowe. Czy zdają sobie oni jednak sprawę z tego jak tuczące są takie napoje? Wchodząc na oficjalną stronę Starbucksa możemy zapoznać się z tabelą wartości odżywczych. I tak na przykład kawa cappuccino w rozmiarze grande ma 136 kcal i prawie 10 g cukru (nie słodzona!), mocha z bitą śmietaną (również w rozmiarze grande) ma aż 363 kcal i 32 g cukru, karmelowe macchiato to 270 kcal i 30 g cukru, a orzechowa mocha, to aż 425 kcal i 50 g cukru! Biorąc pod uwagę to, że łyżeczka zawiera około 4 g cukru, możemy przeliczyć, że przykładowo cappuccino, zanim je sami posłodzimy ma już ponad 2 łyżeczki cukru.

Podobna sytuacja jest w innych sieciówkach. Smak kawy przysłaniany jest różnymi ‘polepszaczami’. Tym bardziej teraz, w sezonie letnim, kiedy w ofertach kawiarni pojawiają się różne kawy mrożone z dużą ilością bitej śmietany, syropami smakowymi lub lodami. Przykładowo mrożone frappe mocha w McDonald’s to 460 kcal i 60 g cukru, czyli około 15 łyżeczek! Jeśli jestescie na diecie lub po prostu dbacie o linię, miejcie to na uwadze. Takie kawy wprawdzie zazwyczaj są pięknie podane i kuszą samym wyglądem, jednak za każdym razem, kiedy będziecie mieli zamiar taką sobie kupić, pamiętajcie jak bardzo są tuczące, a także o tym, że ogromne ilości cukru w nich zawarte mogą wpłynąć niekorzystnie na nasze zdrowie.

KAWAKcal na porcjęIlość cukru [g]
Grande Cappuccino Starbucks13610
Grande mocha z bitą śmietaną Starbucks36332
Grande Caramel Macchiato Starbucks27030
Halzenut Mocha Starbucks42550
Iced Frappe Mocha McDonald’s46060

5. Podsumowanie

Często mówiąc ‘kawa’ mamy na myśli niekoniecznie jej klasyczną postać, lecz cappuccino lub latte. Jak dowodzą badania, większość z nas preferuje kawy z mlekiem, jednak dokonując wyboru takiego napoju, miejmy na uwadze jakie mogą być tego skutki. Wiadomo, że jeśli napijemy się słodzonej kawy z mlekiem (np. z syropem smakowym) raz na jakiś czas, nie sprawi to, że momentalnie przytyjemy, jednak picie takiej kawy często może mieć wpływ na nasze sylwetki. Nie dajmy sie więc zwieść programom lojalnościowym sieciówek i pamiętajmy, że zdrowie jest najważniejsze!

sklep kawa.pl


4.23

Najpopularniejszy komentarz