Mniejszy hałas prowadzi do większej przyjemności z kawy

Nowe badania sugerują, że mniejszy hałas prowadzi do większej przyjemności z picia kawy, dając operatorom kawiarni potencjalną lekcję zarządzania swoim otoczeniem.

Prowadzone przez zespół naukowców z Ameryki Południowej badanie wykazało, że na ogół osoby pijące kawę wolały wypić ją przy niższym natężeniu hałasu. Były również bardziej wrażliwe na takie cechy jak smak i aromat oraz gorycz i kwaskowatość. Wreszcie, osoby pijące kawę, u których poziom hałasu jest niższy, powiedziały również, że byłyby bardziej skłonne do zakupu kawy kontrolnej.

Badanie uwzględnia także trend noszenia słuchawek wśród odwiedzających kawiarnię, sugerując w jaki sposób kontrolowany hałas i używanie słuchawek redukujących hałas mogą wpływać na zmysłowe postrzeganie kawy przez klientów. 

Badanie obejmowało degustacje z udziałem blisko 400 przechodniów w kampusie na Universidad de las Americas (UDLA) w Quito w Ekwadorze.

Uczestnicy zostali poproszeni o wypicie dwóch kaw - otrzymali dwie próbki tej samej kawy - mając na sobie słuchawki i słuchając nagranych dźwięków zatłoczonej sali gastronomicznej. Pierwszą próbkę wszyscy uczestnicy pili przy wyjściowym natężeniu hałasu, a drugą połowa wypijała przy głośniejszych dźwiękach (~ 85 dBA), a druga połowa przy cichszych (−20 dBs). Sama kawa była mieszanką arabiki z ekwadorskich wyżyn, o średnim stopniu palenia, wypaloną przez ekwadorską Cafe Galleti zaangażowaną w badanie.

Opierając się na pracach ekspertów w dziedzinie nauki o jedzeniu i napojach, Charlesa Spence'a i Fabiana Carvalho, badanie wykazało że natężenie hałasu rzeczywiście odgrywa znaczącą rolę w tym, co postrzegają pijący i jak bardzo im się to podoba. Przy stosunku większym niż 2 do 1 uczestnicy stwierdzili, że wolą próbkę pitą przy niższym poziomie głośności i postrzegają ją jako droższą alternatywę.
Uzyskane wyniki sugerują, że głośny hałas ma tendencję do zmniejszania ogólnej wrażliwości na smak kawy, a to jest najbardziej widoczne w odniesieniu do goryczy (kawa wydaje się mniej gorzka) i intensywności aromatu (mniej intensywna).

Współautorzy badania, Luis Bravo-Moncayo z UDLA i Felipe Reinoso- Carvalho z Universidad de los Andes w Bogocie w Kolumbii zasugerowali również praktyczne konsekwencje dla kawiarni, które to mogą chcieć rozważyć "zarządzanie hałasem" jako element kontrolowania doświadczeniami klientów.

Pełne badanie zatytułowane "Skutki kontroli hałasu w doświadczeniach związanych z degustacją kawy" jest dostępne w czasopiśmie "Food Quality and Preference" na grudzień 2020 r.
Źródła: