Nuvola Lavazza - Nowa siedziba firmy w Turynie

NUVOLA LAVAZZA

NOWA SIEDZIBA FIRMY W TURYNIE OFICJALNIE OTWARTA

  • Projekt Nuvola Lavazza, autorstwa architekta Cino Zucchiego, łącząc w sobie odniesienia do regionu, z którego pochodzi marka, a także jej innowacyjnego ducha, odzwierciedla zarówno wartości i ponad 120-letnią historię firmy, jak i jej „zakorzenienie w przyszłości”.

  • Nowa siedziba to swoisty „ekosystem” - zaprojektowany jako miejsce dialogu i dzielenia się myślą, kulturą i smakiem - otwarte na miasto, Włochy i świat. W skład kompleksu wchodzi m.in. znakomita restauracja i interaktywne muzeum, duża przestrzeń do organizacji imprezi strefa archeologiczna, a także innowacyjne bistro i siedziba Instytutu Sztuk Stosowanych i Designu (IAAD).

  • To unikatowy projekt, nad którego realizacją czuwało czwarte pokolenie rodziny Lavazza, stworzony we współpracy z czołowymi postaciami świata architektury, sztuki kulinarnej, scenografii i designu - „Złotą Drużyną” („Golden Team”) - w skład której weszli:  Cino Zucchi, Ferran Adrià, Federico Zanasi, Dante Ferretti i Ralph Appelbaum.

Warszawa, 18 kwietnia 2018 r. - Nad Włochami pojawiła się nowa „chmura”, która zatrzymała się nad Turynem. To chmura o powierzchni 30 000 metrów kwadratowych i nazwie Nuvola (chmura po włosku), swoisty ekosystem, który łączy w sobie otwartość na innowacje i odważneidee, miejsca pracy i interakcje z otoczeniem, światkawy,kulinariów i kulturę. Kompleks Nuvola w aktywny sposób jest otwarty na otaczające go miasto i świat.Jak każda chmura, pobudza wyobraźnię, zachęca do spojrzenia w dal. W stronę ponad 90 krajów na wszystkich kontynentach. Spojrzenia w przyszłość.

Otwarta właśnie Nuvola Lavazza to znacznie więcej niż główna siedziba firmy, która na początku XX w. stworzyła sztukę tworzenia kawowych mieszanek, na zawsze stając się ambasadorem autentycznej włoskiej kawy w całym świecie. To kompleks, który - tak jak chmura - przyjmować może różne formy, dostosowując je do swoich licznych ról. Nuvola Lavazza to zatem z jednej strony awangardowy budynek biurowy, zaprojektowany z myślą o wygodzie i potrzebach pracowników, równocześnie z najwyższym poszanowaniem środowiska. To także wykwintna restauracja i symbol nowej filozofii dzielenia się jedzeniem, nowatorskiej wizji współczesnej kuchni włoskiej. To jednocześnie muzeum, które otwiera przed zwiedzającymi świat kawy, związanych z nią rytuałów i sukcesów firmy Lavazza. A to nie wszystko: częścią „chmury” jest także publicznie dostępny, otwarty na miasto plac (Piazza), z widocznymi pozostałościami po wczesnochrześcijańskiej bazylice (na stanowisku archeologicznym), i duża przestrzeń do organizacji wydarzeń, takich jak debaty, konferencje i imprezy kulturalne. Ogólnodostępne dla gości spoza firmy jest także Bistro dla pracowników Lavazzy. Wreszcie Nuvola Lavazza to również siedziba Instytutu Sztuk Stosowanych i Designu (IAAD) wraz z jego ponad 700 młodymi twórcami.

Inwestycja kosztowała ponad 120 mln EUR i ucieleśnia wartości i ponad 120-letnią historię przedsiębiorstwa. Kompleks został zaprojektowany przez architekta Cino Zucchiego i wprowadza do turyńskiej dzielnicy Aurora nowy, świeży styl i inteligentne rozwiązania. Ma inspirować ludzi, ułatwiać prowadzenie dialogu i zapewniać nowe wrażenia i doświadczenia kulturalne, społeczne, biznesowe i oczywiście kulinarne. Nuvola Lavazza podkreśla swoje „zakorzenienie w przyszłości”. To cały ekosystem, który czerpie siłę z przeszłości i pozyskuje nową energię z dialogu z otoczeniem, dla którego potrzeba ciągłego tworzenia innowacji staje się inspiracją.

Zakorzenienie w przyszłości- „Nuvola Lavazza łączy naszą historię i naszą przyszłość” - powiedział prezes Grupy,Alberto Lavazza. „Korzenie tego obiektu tkwią mocno w mieście i w dzielnicy Aurora, w której po raz pierwszy rozwinęliśmy się na skalę przemysłową. Jest to też jednak awangardowy kompleks, który może prowadzić dialog z całym światem i poprowadzić nas w przyszłość. Mówimy, że Nuvola Lavazza ma swoje korzenie w przyszłości, ponieważ jesteśmy przekonani, że przyszłość może przynosić owoce tylko wtedy, gdy opiera się na głębokich korzeniach”.

Portal otwarty na świat - „Chcieliśmy, aby kompleks Nuvola Lavazza był nie tylko energooszczędną i innowacyjną siedzibą główną nowoczesnego przedsiębiorstwa” - wyjaśnił wiceprezes Grupy, Giuseppe Lavazza. „To olbrzymi portal łączący naszą firmę, miasto, w którym powstała, i ponad 90 krajów, w których działa Lavazza. Znajduje się w turyńskiej dzielnicy Aurora, w której zdecydowaliśmy się kontynuować nasz rozwój. Właśnie dlatego Nuvola wyraża również naszą determinację i dążenie do wypracowania pozycji lidera, który wspiera innowacyjność, rozwój i dobrobyt w społeczeństwie i w tak bliskim nam miejscu. Nuvola zapewnia firmie Lavazza nową, pełną energii ciągłość działalności. Jest symbolem otwartości i dzielenia się, a zarazem miejscem, w którym ludzie spotykają się, współpracują, tworzą, wymieniają się pomysłami, dyskutują i komunikują się ze światem”.

Certyfikowana zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju - „Nuvola Lavazza to wyjątkowe, innowacyjne miejsce i otwarta przestrzeń, która ucieleśnia nasze wartości i historię, a przy tym zapewnia niezwykłe wrażenia kulinarne i kulturalne oraz możliwość udziału w wydarzeniach publicznych” - dodał wiceprezes Grupy, Marco Lavazza. „Nuvola ma też inne cechy, które być może mniej rzucają się w oczy, lecz dla nas są niezwykle ważne. Cały projekt kompleksu jest skupiony na wygodzie ludzi, energooszczędności i ochronie środowiska. Ożywia część miasta, która powstała do celów przemysłowych, a teraz będzie rozwijać się pod szyldem zrównoważonego rozwoju. W związku z tym warto zaznaczyć, że nasze biura przeszły certyfikację LEED, w ramach której oceniane są energetyczne i środowiskowe aspekty nowych budowli, i zdobyły certyfikat najwyższego, platynowego poziomu. Oznacza to, że kompleks Nuvola Lavazza uznano za jeden z najbardziej ekologicznych budynków na świecie”.

Współdzielenie - udostępnienie obiektu Nuvola Lavazza oraz zaplanowane na 8 czerwca otwarcie restauracji Condividere i Muzeum firmy Lavazza zapowiadają nową filozofię życia, pracy i interakcji społecznych, opartą na zasadach otwartości, współdzielenia i przedsiębiorczości. Celem jest tutaj priorytetowe podejście do wartości i jakości czasu i doświadczeń. Nuvola oznacza przecież wspólną realizację PROJEKTóW oraz wymianę DOŚWIADCZEŃ KULINARNYCH i KULTUROWYCH.

WSPóLNA REALIZACJA PROJEKTóW

Projekty, nowe idee i pomysły, wspólne tworzenie, odwaga i otwartość na innowacje. Już od pierwszych szkiców przygotowanych przez architekta Cino Zucchiego kompleks Nuvola Lavazza został zaprojektowany jako miejsce zachęcające do dialogu, stymulujące realizację projektów i nowych wizji. Taki jest choćby budynek mieszczący nowe biura firmy Lavazza, o harmonijnej formie przypominającej olbrzymią chmurę, która stanowi źródło nazwy kompleksu o powierzchni 18 500 m2.

SIEDZIBA GŁóWNA

Odległość między via San Tommaso 10 a via Bologna 32, czyli adresem, pod którym tworzona była historia firmy Lavazza, i tym pod którym wkracza w przyszłość, wynosi nieco ponad kilometr. Przy via San Tommaso 10 znajdował się niewielki sklep spożywczy, w którym założyciel przedsiębiorstwa Luigi Lavazza w 1895 r. rozpoczął swoją przygodę z biznesem. Przy via Bologna 32 znajduje się natomiast wejście do nowych biur - pracuje tu ponad 600 osób, bezpośrednio komunikujących się z ponad 90 krajami, w których działa firma.

Siedziba główna stanowi serce kompleksu Nuvola Lavazza. To budynek stworzony z myślą o ponownym wykorzystywaniu i recyklingu zasobów, który stanowi znakomitą interpretację modelu przedsiębiorstwa zrównoważonego i uwidacznia prawdziwą misję i wyzwanie stojące przed współczesną architekturą. Właśnie dlatego wszystko zaprojektowano pod kątem zapewnienia maksymalnego komfortu, energooszczędności i ograniczenia zużycia wody dzięki zastosowanym nowoczesnym technologiom.

Platynowy certyfikat - najwyższy poziom w systemie oceny wydajności energetycznej i środowiskowej LEED® dowodzi, że nowa siedziba jest znakomitym przykładem inteligentnego miejsca pracy. Ponad 90% biur to powierzchnie otwarte, wyposażone w zaawansowane technicznie rozwiązania ułatwiające prowadzenie spotkań na różną skalę. Strefy funkcjonalne zostały zaprojektowane przy udziale pracujących w nich zespołów, a innowacyjne meble wspomagają współpracę i utrzymanie efektywności, zapewniając zarazem wygodę i dobre samopoczucie.

LA CENTRALE

Projekt Cino Zucchiego wykorzystuje i modernizuje lokalizację dawnej elektrowni w dzielnicy Aurora. W miejscu, w którym kiedyś stały hałaśliwe maszyny, teraz znajduje się obiekt o powierzchni 4500 m2, który korzysta z innego źródła energii - interakcji i kreatywności.

W głównej części budynku znajduje się La Centrale - duża przestrzeń do organizacji wydarzeń, która może pomieścić nawet tysiąc osób. Będą się tu odbywać różne imprezy, w tym debaty i konferencje, a także wydarzenia muzyczne, artystyczne i 

WYMIANA DOŚWIADCZEŃ KULINARNYCH

Dobre pomysły nie powstaną bez jedzenia, a samo pożywianie się nie jest jedynie kwestią smaku. W bocznej hali La Centrale, po stronie z widokiem na plac otwarty na miasto, znajdują się dwie strefy gastronomiczne kompleksu Nuvola Lavazza.

Condividere (otwarcie dla gości 8 czerwca 2018 r.)

Wyśmienita kuchnia nie musi być „sztywna” i oficjalna. Restauracja Condividere jest wyrazem nowej filozofii smaku i nowego formatu gastronomii, zainspirowanego koncepcją dzielenia się wykwintną kuchnią w nieformalnej atmosferze.

Łączą się tu koncepcja, której autorem jest Ferran Adrià, oraz dekoracje Dante Ferrettiego i umiejętności szefa kuchni Federico Zanasiego, co zapewnia wyjątkowe wrażenia kulinarne w magicznym miejscu. Condividere skupia się na doskonałych produktach, które stanowią podstawę oferowanych potraw i ich jakości. Na nowo odkrywa głębsze wymiary włoskiej gościnności, takie jak spontaniczność i radość. Czas wydaje się tu zatrzymywać, odzyskując swoją wartość i jakość.

Menu opracował Federico Zanasi, a sama restauracja dąży do zmiany modelu współczesnej kuchni włoskiej. W Condividere znajduje się również osobna, specjalnie wyposażona część, do której goście przechodzą na zakończenie posiłku. Jest to więc pierwsza restauracja, która przykłada szczególną wagę do deserów i rytuału picia kawy.

BISTROT

Fundamentem konceptu Bistrot w kompleksie Nuvola Lavazza jest spędzanie czasu w miłym towarzystwie i zapewnienie maksimum komfortu. To innowacyjna, wspólna przestrzeń gastronomiczna, która zastępuje dawny model stołówki pracowniczej. Tutaj pracownicy Lavazzy mogą jeść ramię w ramię ze studentami IAAD i okolicznymi mieszkańcami lub spotkać się na przerwie na obiad z przyjaciółmi lub rodziną.

Zainspirowana filozofią „slow food” nowa kawiarenka dla pracowników firmy oferuje menu opracowane z myślą o klientach, w którym położono nacisk na jakość potraw i ich składniki odżywcze. Bistro traktuje jedzenie jako „paliwo” napędzające interakcje społeczne i budowanie wspólnoty. Kluczowymi cechami projektu są jakość i różnorodność potraw. Wszystko jest świeże, a wartości odżywcze dań są starannie zbilansowane. Menu zmienia się każdego dnia i jest podzielone na trzy kategorie: ¡Tierra! to potrawy zielone i zdrowe, San Tommaso 10 to włoskie potrawy typu „street food”, a Murisengo to tradycyjne dania włoskie i piemonckie.

WYMIANA KULTUROWA

Centrum Nuvola Lavazza jest zakorzenione w ponad 120-letniej historii przedsiębiorstwa i ma promować kulturę. Chodzi oczywiście o kulturę związaną z kawą, lecz także o wrażliwość artystyczną powiązaną z wysokiej jakości fotografią, kreatywną komunikacją, współczesną architekturą i ochroną zasobów kulturalnych.

MUZEUM FIRMY LAVAZZA

(otwarcie dla gości 8 czerwca 2018 r.)

Kawa zawsze coś rozpoczyna”. Słowa Francesci Lavazza podsumowują wewnętrzną moc kawy, która pomaga tworzyć nowe pomysły i myśleć nieszablonowo. Stanowiły też inspirację dla projektu Muzeum firmy Lavazza. To innowacyjne firmowe muzeum zaprojektowane przez międzynarodową firmę Ralpha Appelbauma pozwala odbyć podróż po świecie kawy w ujęciu zmysłowym i emocjonalnym. Podróż ta splata się z historią rodziny Lavazza, a za jej pośrednictwem z historią włoskiego przemysłu w XX w.

Interaktywna filiżanka kawy, niezwykły system multimedialny i sugestywne teksty stworzone przez Scuola Holden (czołową turyńską instytucję kształcącą w dziedzinie opowiadania historii) pod kierownictwem Alessandro Baricco sprawiają, że każda wizyta może być spersonalizowana i zapewniać wiele wrażeń. Muzeum składa się z pięciu „galerii”: Casa Lavazza (dom firmy Lavazza) pozwala prześledzić ponad 120-letnią historię przedsiębiorstwa, La Fabbrica (fabryka) skupia się na produkcji kawy, La Piazza (plac) dotyczy rytuału związanego z kawą, L’Atelier (warsztat) prezentuje projekty kreatywne firmy, a Universo (wszechświat) zaprasza zwiedzających do refleksji nad ich wrażeniami z Muzeum firmy Lavazza.

Z muzeum sąsiadują Archiwa historyczne firmy Lavazza — obiekt zajmujący się utrwalaniem wspomnień przedsiębiorstwa w postaci tysięcy dokumentów, historii i obrazów, które pozwalają zrekonstruować przeszłość z mnóstwem detali, danych i anegdot. Archiwa stworzono z myślą o ułatwieniu konsultacji i pozyskiwania informacji. Mogą być przy tym nieprzerwanie aktualizowane.

STREFA ARCHEOLOGICZNA

Podczas prac nad budową kompleksu Nuvola Lavazza w 2014 r. odkryto pozostałości wczesnochrześcijańskiej bazyliki z IV/V w., projekt trzeba więc było zmodyfikować w celu zapewnienia ich ochrony i zaprezentowania stanowiska archeologicznego.

Dzięki współpracy z władzami architektonicznymi i kulturowymi miasta ten obszar o powierzchni ok. 1600 metrów kwadratowych może być teraz oglądany przez zwiedzających przez specjalną osłonę i okno, które chronią szczątki architektoniczne, a zarazem umożliwiają ich podziwianie.

W centrum kompleksu Nuvola Lavazza, w idealnym punkcie, w którym zbiegają się działalność projektowa, kulinarna i kulturalna, znajduje się zielony, otwarty na miasto plac (Piazza). Siedziba firmy styka się tu z La Centrale i Muzeum, a restauracja Condividere i Bistro ze strefą archeologiczną i instytutem IAAD. Plac jest jedną z pierwszych inteligentnychstref w Turynie wyposażonych w energooszczędne oświetlenie LED. Obejmuje również obszar zielony opracowany przez projektantkę krajobrazu Camillę Zanarotti, która razem z rodziną Lavazza wybrała drzewa i rośliny, aby zapewnić temu miejscu szczególny urok. Plac zapewnia też dostęp do nowego, publicznego parkingu, który może pomieścić 180 samochodów.

O firmie Lavazza

Założona w 1895 roku w Turynie firma jest własnością rodziny Lavazza od czterech pokoleń. Obecnie Grupa Lavazza znajduje się w czołówce największych światowych producentów kawy, a swoją działalność prowadzi poprzez sieć oddziałów i autoryzowanych dystrybutorów w ponad 90 krajach na całym świecie, przy czym eksport stanowi około 60% produkcji firmy. Lavazza zatrudnia łącznie około 3000 osób, a jej obrót wynosi ponad 1,9 mld € (dane szacunkowe za 2016 rok). Już na początku swego istnienia Lavazza opracowała koncepcję tworzenia blendów, czyli łączenia różnych rodzajów kawy z różnych obszarów geograficznych, i nadal jest to cecha charakterystyczna dla wszystkich produktów firmy.

Lavazza posiada 25-letnie doświadczenie w produkcji i sprzedaży kawy porcjowanej oraz urządzeń do jej parzenia, była też pierwszą włoską firmą oferującą ekspresy i kawę w kapsułkach.

Firma działa we wszystkich segmentach biznesowych, zapewniając produkty do domów, biur oraz obiektów gastronomicznych. Markę Lavazza wyróżniają liczne inicjatywy i realizowane projekty partnerskie, które zgodnie ze strategią firmy budują świadomość marki w skali międzynarodowej. Przykładowo w dziedzinie sportu są to turnieje wielkoszlemowe, a w dziedzinie kultury i sztuki współpraca z prestiżowymi muzeami, takimi jak Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, kolekcją Peggy Guggenheim w Wenecji czy w The Hermitage State Museum w St. Petersburgu w Rosji.

W ramach kontynuowania strategii globalizacji na kluczowych rynkach, Grupa Lavazza przejęła francuskie Carte Noire (2015 r.), duńskie Merrild (2015 r.) oraz amerykańskie Kicking Horse Coffee (2017 r.). Ponadto w 2017 r. Grupa zwiększyła zasięg dystrybucji poprzez przejęcie francuskiego Espresso Service Proximité i włoskiego Nims.